Friday, December 23, 2011

Betapa Nabi Adam menangis beratus-ratus tahun hanya lakukan satu dosa saja iaitu makan buah khuldi yang dilarang oleh Allah,sehinggakan air mata tangisannya mengalir menjadi sungai. Bagaimanakah keadaan kita? Adakah kita menangis setelah melakukan dosa bukan setakat satu malahan tidak terkira dosa yang dilakukan. HIsablah diri sebelum kita dihisab.
Ingatlah kematian dalam solatmu,sesungguhnya orang yang mengingati kematian dalam solatnya, nescaya ia akan berusaha untuk menyempurnakan solatnya.

Thursday, December 15, 2011

KOLEKSI ALASAN BASI WANITA ISLAM APABILA DITEGUR TENTANG AURAT MEREKA

1) "Walaupun kami tak pakai tudung, tapi kami sembahyang. Baik dari yang pakai tudung tapi tak sembahyang.."

Jawapan: Dua-dua jenis golongan ni sama-sama teruk. Sembahyang dan pakai tudung (tutup aurat) itu WAJIB dalam Islam ,kalau tak buat salah satu akan tetap berdosa besar. Jangan nak bangga diri konon lebih baik..

2) "Pakai tudung labuh tapi perangai buruk nak buat ape, baik lagi orang yang tak pakai tudung, tapi hati baik..."

Jawapan:Pakai hijab, tudung dan menutup aurat itulah yang membezakan antara wanita Islam dan wanita bukan Islam. Hati baik walaupun tak perlu tutup aurat, itu macam ciri-ciri orang kafir bunyinya. Orang kafir memang sebegitu, pakai skirt pendek, pakai baju nampak bra tetapi hati baik. Habis apa yang membezakan wanita Islam ?

3) "Suka-suka hati je nak paksa-paksa kami solat, suruh kami pakai tudung, kan dalam Islam tiada paksaan ?"

Jawapan:Ayat Al-Quran "..tiada paksaan dalam Islam" itu merujuk kepada orang-orang bukan Islam tidak wajib menganut dan mengikut cara Islam jika mereka tidak rela. Tetapi untuk orang-orang Islam, mereka BOLEH DIPAKSA untuk mengikut hukum-hukum syariah yang ada...contohnya hukum hudud....qisas..tak payah putar belit pulak...anak tak tutup aurat, boleh dipaksa dan dihukum sepatutnya..

4) "Kami pakai ketat-ketat pun, kami masih pakai tudung.. apa salahnya ?"

Jawapan:Pakai pakaian yang menampakkan bentuk badan (ketat-ketat), sama je macam tak pakai pakaian langsung. Ertinya dalam Islam, kalau seseorang wanita memakai baju ketat dan seluar sendat tu, samalah macam orang yang berbogel. Tudung tu kira tiada makna...bertudung tetapi nampak macam telanjang, apa gunanya..?

5) " Tipulah pakai sanggul tinggi-tinggi tu tak cium bau syurga..?

Jawapan:Hukum pakai sanggul tinggi, hadis mengatakan jika pakai takkan cium bau syurga. So kalau tak nak cium bau syurga takpela, teruskan pakai la sanggul tinggi (macam bonggol unta) tu...


http://wanitamelayuseksa.blogspot.com/

Tapi Sayang

~ cantik solekan tapi sayang ~

jika tak dapat dibasahi wuduk

~ tegap tubuh badan tapi sayang ~

jika tak pernah tunduk bersujud

~ manis ulas bibir tapi sayang ~

jika tak selalu melafaz zikir

~ mewah kereta tapi sayang ~

jika tak pernah b'singgah di masjid

~ cerdik otak kepala tapi sayang ~

jika tak bole beza dosa & pahala




Wednesday, December 14, 2011


Seseorang menangis, bukan karena dia LEMAH.... tetapi kerana dia sudah terlalu lama KUAT..

Tak Segan ke?

Korang tak Segan ke bila……………
Segan bila tangan lagi laju membuka laptop,
dari membuka kitab Allah,
dan dari study.
Segan bila mata lagi seronok melihat cerita.
Segan bila kaki lagi cepat untuk ke mall,
dari melangkah ke masjid.
Segan bila mulut asyik bercerita,
dari berzikir mengingati Allah.
Segan bila telinga lagi seronok mendengar lagu,
yang menyeronokkan jiwa,
berbanding mendengar ayat-ayat Allah.
Terasa segan,
bila ditimpa masalah atau musibah,
terus mencari manusia untuk mengadu,
bukannya DIA.
Segannya bila ada ujian,
mulut laju merungut,
bukannya cepat-cepat menenangkan diri dengan kalimah Allah.
Segan bila hati lagi laju mencari cinta manusia
Dari mencari Ilahi,
Segan bila diri diperingatkan tapi masih begitu.
Segan dengan Dia yang Maha Melihat,
Segan dengan Dia yang Maha Mengerti,
Segan dengan Dia yang Maha Memahami.
Segan dengan Dia yang Maha Pengampun!

Iluvislam.com

Friday, December 9, 2011



Jannati Baiti ~ Bergambar dengan pasangan yang belum ada sebarang ikatan dengan gaya (bersebelahan scr rapat,berlanggar bahu, berpegangan tangan, dan sebagainya) yang semestinya bertentangan dengan syariat Islam lantas di'upload'kan ke dalam facebook adalah merupakan satu investment (pelaburan) dosa yang 'bijak'...Selamat melabur..semoga diberi petunjuk...:)






Pakai tudung (baik) tapi.....

Dah bagus dah pakai tudung dan baik sebab tak buat maksiat apa semua,, tapi tudung tu sekadar tudung, tak tutup aurat dengan sempurna.Allah perintahkan wanita bukan sekadar memakai tudung sahaja,tetapi hendaklah melabuhkan tudungnya hingga menutupi dada..


Contohnya:...


#1 pakai tudung tapi nampak rambut (tak pakai anak tudung)

#2 pakai tudung tapi pakai legging (ketat)

#3 pakai tudung tapi baju pendek (tak tutup pinggul)

#4 pakai tudung tapi baju jarang (tak pakai inner)

#5 pakai tudung almost perfect tapi nampak kaki (tak pakai stoking)

#6 pakai tudung tapi pakai baju lengan pendek/lengan tiga suku

#7 pakai tudung tapi tak tutup dada (common problem )

#8 pakai tudung tapi nampak leher (sebab nak tayang subang kot)

#9 pakai tudung tapi sanggul tinggi sesangat

#10 pakai tudung tapi ber-make-up tebal (tabarruj)


Bukannya tak boleh nak melawa dan berfesyen tapi berpada-pada lah .. Boleh je tutup aurat dengan sempurna dan nampak lebih cantik. Kalau di mata manusia tak cantik pun, at least cantik di mata Allah .


Jangan kau sangka kawanmu yang sering menegurmu itu adalah orang yang paling bertaqwa. Jangan kau fikir kawanmu yang sering menasihatimu itu adalah manusia yang tak diuji. Jangan kau ingat kawanmu yang tegas beragama itu adalah manusia yang paling sempurna. Hakikatnya, dia menegurmu untuk mengingatkan dirinya jua. Dia menasihatimu untuk dirinya turut berjaga-jaga. Dan dia bertegas dalam hal-hal agama kerana risaukan bahang api neraka. Kawanmu itu bukanlah MALAIKAT. Dia juga MANUSIA. Bersangka baiklah, dia sebenarnya mahu memimpinmu masuk ke syurga bersama-sama. Moga Allah meredhai kita semua...

Kempen Aurat Saya Maruah Saya!

What's Your Definition of Aurat?



LEMBU: Hai anjing, apa Khabar? Macam ada yang tak kena saja?

ANJING: Aku tengah tension nih. Mau je aku gigit manusia tadi.

LEMBU : eh? kenapa?... ...

ANJING: aku lalu tepi dua orang manusia lelaki dan perempuan yang sedang berkepit. Tetiba si lelaki terperanjat dan terus melompat dan berkata "hoi anjing, pergi jauh-jauh, najis!!!".

LEMBU: Ya, lah. kau kan haram. Najis tahap berat bagi manusia. Biasalah tu.

ANJING: Kalau aku najis sekali pon, kalau dia tersentuh aku, boleh disamak. Yang dia sentuh dan raba-raba "AWEK" dia tu apa? Boleh ke nak samak dosa?

LEMBU: Betul tu. Memegang wanita yang bukan mahramnya tanpa ikatan yang sah, lebih dahsyat kenajisannya daripada memegang kau anjing, malah tak boleh suci sekalipun di samak......

ANJING: Wah.. ayat kau memang power la... manusia kena ubah pepatah "PANDAI MACAM LEMBU".....



"Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada
menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya."
(Riwayat At Tabrani
dan Baihaqi)

Friday, November 4, 2011

Hari ini ku bimbangi jika terakhir hidup adakah lagi subuh esok untukku bernafas dan sujud mengabdi pada-Mu


Monday, August 29, 2011

"Orang yang kuat bukan kerana mampu mengalahkan lawan, tetapi orang yang kuat adalah yang mampu menundukan nafsunya di saat ia sedang marah."

Sempurnakah Ramadhan Kita

Dalam kesibukkan kita untuk membuat persiapan Aidilfitri yang bakal menjelang tiba tidak lama lagi dan ditambah dengan saki baki Ramadhan yang masih tinggal tidak kurang beberapa hari lagi, adakah pernah terdetik di hati kita untuk bertanya sama ada Ramadhan yang telah kita lalui pada tahun ini telah benar-benar mendidik jiwa kita untuk menghadapi 11 bulan yang akan mendatang.

Pernahkah kita tertanya apakah Ramadhan kita telah diterima dan segala dosa-dosa kita telah diampun oleh Allah s.w.t. Dalam pada itu apakah saudaraku sekalian masih mengingati tiga doa yang diaminkan oleh junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W yang telah didoakan oleh Jibrail A.S.



Ketika Nabi S.A.W menaiki tiga anak tangga mimbar baginda berhenti di setiap anak tangga dan mengucapkan amin di ketiga-tiga anak tangga tersebut. Para sahabat lalu tertanya-tanya apakah sebenarnya yang telah diaminkan oleh Rasulullah S.A.W. Hal ini telah diriwayatkan oleh Abu Hurairah katanya :

"Nabi S.A.W menaiki mimbar, kemudian baginda berkata: amin, amin, amin. Ditanya kepada baginda: "Wahai Rasulullah, tuan menaiki mimbar dan mengucapkan amin, amin, amin?" Baginda S.A.W menjawab:


"Jibril A.S datang kepadaku, dan berkata: "Sesiapa yang berada dalam bulan Ramadhan, lalu Allah tidak mengampunkan dosanya, dia akan dimasukkan ke dalam Neraka dan akan dijauhkannya, katakan (wahai Muhammad) amin," Lalu aku (Nabi SAW) pun menyebut"amin".

Jibril berkata lagi: "Wahai Muhammad, sesiapa yang memiliki dua orang tuanya atau salah seorang mereka, namun dia tidak berbuat kepada mereka berdua, dia mati, dia akan dimasukkan ke dalam Neraka, dan Allah akan menjauhkannya, katalah amin." Lalu aku pun berkata: "Amin".

Berkata Jibril lagi: "Sesiapa yang mendengar namamu disebut, tetapi dia tidak berselawat kepadamu, dia mati, dia akan dimasukkan ke dalam Neraka, dan Allah akan menjauhkanya, katalah amin." Lalu aku pun menyebut: "Amin."




Salah satu doa yang diaminkan ialah berkenaan sesiapa yang tidak merebut peluang untuk mendapat keampunan Allah S.W.T pada bulan Ramadhan maka dia antara orang yang akan rugi kerana akan dimasukkan ke dalam Neraka Allah S.W.T.

Apakah kita di antara golongan manusia yang telah diberikan peluang untuk berada di dalam bulan Ramadhan yang penuh barakah ini termasuk di dalam doa yang diaminkan oleh baginda S.A.W.

Oleh itu saudaraku sekalian ingatlah doa yang telah diaminkan oleh Rasullulah s.a.w. ini dan rebutlah peluang yang masih berbaki, tidak berapa hari ini untuk mencari keampunan Allah S.W.T. Raya, raya juga, tapi jangan lupa untuk mencari peluang yang masih tinggal. Takut-takut inilah Ramadhan yang terakhir buat kita.


Buat renungan bersama ;)

- Artikel iluvislam.com

Anggun Pesona Aurat Terpelihara ;)

Pernahkah kita terfikir, mengapa Islam mensyariatkan wanita menutup dan menjaga aurat mereka? Betapa Islam hadir untuk memartabatkan kaum wanita, tetapi wanita sendiri tidak menyedari hakikat itu.

Jika dibandingkan wanita Islam dengan bukan Islam, wanita Islam begitu bertuah kerana telah disyariatkan untuk menutup aurat. Cuba lihat wanita barat yang meluncur di atas ais dengan hanya memakai bikini atau mungkin tanpa berpakaian.

Merekalah yang sebenarnya telah didiskriminasikan. Menjadi tatapan setiap manusia yang memandang tanpa sekelumit pun perasaan malu. Maruah yang perlu dijaga dipertontonkan sewenang-wenangnya tanpa timbul perasaan bersalah. Seolah-olah tidak bernilainya mereka di mata masyarakat.

Sedarkah anda wahai wanita bahawa Islam telah menerangkan dengan jelas kepada kita, siapakah yang selayaknya melihat aurat kita di dalam al-Quran.



"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya." [Surah an-Nur: 31]

Konklusinya dengan lebih mudah, mahram seorang wanita, yang boleh melihat auratnya ialah lelaki yang haram dikahwininya buat selamanya sama ada kerana keturunan, perkahwinan atau susuan. Ia merangkumi;

  1. Bapa kandung
  2. Bapa mertua
  3. Bapa susuan
  4. Anak kandung
  5. Anak tiri (yakni anak suami)
  6. Anak susuan
  7. Saudara lelaki kandung
  8. Saudara lelaki susuan
  9. Anak saudara lelaki
  10. Bapa saudara

Namun wanita kini, mereka sendiri dengan sesuka hati mendedahkan aurat dan mahkota mereka tanpa rasa berdosa kepada yang bukan mahram. Malah lebih parah lagi, lelaki yang seharusnya menjadi pelindung dan pembimbing kepada kaum wanita membiarkan sahaja isteri, anak, adik, sahabat dan saudara mereka mendedahkan aurat.

Tidakkah kaum lelaki ini merasa tercabar dan cemburu melihat wanita yang di bawah tanggungjawab mereka yang sepatutnya hanya mereka melihat aurat mereka tetapi, sebaliknya lelaki lain juga mendapat HAK yang sama?

Di mana istimewanya lelaki yang bergelar suami berbanding dengan lelaki lain di luar sana yang mendapat HAK yang sama dengannya? Apakah mereka merasa biasa dengan situasi itu? Sungguh rugi dan dayuslah mereka.




Dan tahukah anda lelaki, bahawa ada empat golongan lelaki yang akan ditarik wanita ke Neraka kelak andai mereka tidak melaksanakan tanggungjawab mereka..

01.Ayahnya

Apabila seseorang yang bergelar ayah tidak mempedulikan anak-anak perempuannya di dunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji, dan sebagainya. Dia membiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat. Tidak cukup hanya memberi kemewahan dunia saja maka dia akan ditarik ke Neraka oleh anaknya.

02.Suaminya

Apabila sang suami tidak mempedulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul bebas di luar rumah, menghias diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan muhrim. Apabila suami berdiam diri walaupun dia seorang alim, misalnya solat tidak lalai, puasa tidak tinggal, maka dia akan turut ditarik oleh isterinya kelak.

03.Abangnya

Apabila ayahnya sudah tiada, tanggungjawab menjaga wanita jatuh ke bahu abang-abangnya. Jikalau mereka hanya mementingkan keluarganya saja, sementara adik perempuannya dibiarkan melencong dari ajaran Islam, tunggulah tarikan sang adiknya di Akhirat nanti.

04.Anak lelakinya

Apabila seorang anak tidak menasihati ibu perihal tindak-tanduk yang menyimpang dari Islam. Bila ibu membuat kemungkaran mengumpat, membuka aurat, dan lain sebagainya maka anak lelaki itu akan ikut ditanya serta diminta pertangungjawabannya di Akhirat kelak.

Jadi bersediakah anda kaum lelaki untuk ditarik ke Neraka oleh anak, isteri, adik dan ibu anda? Oleh itu, laksanakanlah tanggungjawab anda bagi memastikan wanita-wanita ini tidak menarik anda ke Neraka tetapi memimpin anda ke Jannah.

Kita pula sebagai kaum wanita seharusnya menjaga martabat kita selaku wanita yang mana sudah jelas Islam memandang tinggi martabat wanita. Nah, apalagi yang kita mahu, Syurga terbentang sedia, masih Neraka yang didamba? Sungguh rugi dan celakalah jika demikian rupa.

Wallahu'alam.


- Artikel iluvislam.com

wow

Wowwww wowwww esok rayaaa ;o cepatnyaa masa berlaluu,rasa macam baru semalam start puasa and wowwwww hahhaha dah nak trial SPM! ;o T_T and andd wowwwwwwww dah nak SPM ;O hahaha, untunglahh budak PMR yang trial sebelum raya,dapat sambut raya sakann ;p Masa berlalu dengan sangat pantas kan? Dah form 5 dah pun, dah nak habis sekolah ;( Rasa macam baru habis PMR hihihi. Apa-apa pun, haha macam biasa kalau dah nak raya nihhhh

SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILFITRI KEPADA SEMUAAAAA UMAT ISLAM YANG MERAIKANNYA DAN MAAF ZAHIR BATIN KEPADA MEREKA YANG KENAL DIRI INI ;)


p/s: Bagi mereka budak budak spm, berayalah anda bersama buku-buku tercinta ^^

Sunday, August 28, 2011

Siapa yang tak pakai tudung dan berkata ' saya tak nak jadi hipokrit kerana pakai tudung' maka itulah orang yang hipokrit dalam beragama

-sham kamikaze



Sumber:

Wallahu a'lam
Utamakan pandangan Allah dari pandangan manusia ;)

Wednesday, August 17, 2011

Dalam hadis Nabi SAW:

“Org yg meninggalkan solat lebih besar dosanya dibanding dengan orang
yang membakar 70 buah Al-Qur'an, membunuh 70 nabi dan bersetubuh dengan ibunya
di dalam Ka'bah. Dlm hadis yang lain disebutkan bahwa orang yang meninggalkan
solat sehingga terlewat waktu, kemudian ia mengqadanya, maka ia akan disiksa
dalam neraka selama satu huqub. Satu huqub adalah 80 tahun. Satu tahun terdiri
dari 360 hari, sedangkan satu hari diakhirat perbandingannya adalah seribu thn
di dunia."


Wednesday, August 10, 2011

50 Tanda Orang Munafik

1 Malas beribadah kepada Allah SWT
2 Lupa kepada Allah SWT
3 Melalaikan solat fardu
4 Mempercepat mengerjakan solat
5 Gemar meninggalkan solat berjemaah
6 Meninggalkan solat Jumaat
7 Menyuruh yang mungkar dan melarang yang makruf
8 Melakukan dosa dan kemungkaran secara sembunyi
9 Menyembunyikan ilmu pengetahuan
10 Riak
11 Hasad dengki
12 Dusta
13 Mungkir janji
14 Bakhil
15 Fitnah
16 Mencaci maki
17 Mengumpat
18 Mengungkit kembali pemberian kepada seseorang dan menyakiti hatinya
19 Mengingkari takdir allah
20 Mempersenda kesucian agama
21 Enggan berjihad di jalan Allah SWT
22 Menghina sahabat Rasullullah SAW
23 Menyembunyikan persaksian pada jalan yang benar
24 Menangguh pembayaran hutang
25 Menipu dalam jual beli
26 Ghasab
27 Bergaul dengan orang yang memperolok Al-Quran
28 Memakan harta anak yatim
29 Membuka rahsia orang lain
30 Berasa aman daripada murka Allah apabila melakukan dosa
31 Memanggil orang dengan gelaran buruk yang tidak disukai
32 Menghalang orang daripada mengamalkan ajaran islam
33 Suka kepada kesesatan dan suka menyesatkan orang
34 Bermuka-muka
35 Menyanjung dan memuji orang tanpa diketahui keadaan sebenarnya
36 Sombong diantara sesama manusia
37 Melampaui batas yang telah digariskan oleh Allah
38 Suka berbantah dan bertengkar sesama Muslim
39 Berputus asa dalam menghadapi cabaran hidup
40 Membazir dalam memanfaatkan nikmat Allah
41 Keluh kesah apabila ditimpa musibah
42 Mengkhianati sesuatu amanah
43 Memutuskan silaturrahim
44 Memecahbelahkan perpaduan kaum muslimin
45 Menghalalkan perkara yang haram
46 Membuat kerosakan dimuka bumi
47 Menuduh orang beriman bodoh
48 Mengubah dan menyalahguna ayat-ayat Allah
49 Bersumpah dengan selain nama Allah SWT
50 Berasa gembira apabila musibah menimpa orang beriman.



http://www.facebook.com/awesomeisoverrated#!/groups/179221068755548/?id=260981220579532&notif_t=group_activity


Sunday, July 31, 2011


SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA KEPADA SELURUH UMAT ISLAM DI SELURUH DUNIA ;3

Sunday, June 5, 2011

Wanita Melayu Akhir Zaman: Bertudung Tidak Semestinya Menutup Aurat (HOT !)

Wanita Melayu Akhir Zaman: Bertudung Tidak Semestinya Menutup Aurat (HOT !): "1. Baca ini dan fahami ini dahulu. Sabda Rasulullah s.a.w. : 'akan datang ummatku di akhir zaman terdiri dari kaum wanita yang mana mer..."

Wednesday, June 1, 2011

‎"Bertudung bukan bermakna menutup aurat tetapi menutup aurat apabila melabuhkan tudungnya ke paras dada..bukan menarik tudungnya ke belakang dan menampakkan dada.."


-Tanyalah Ustaz TV9

Thursday, May 26, 2011

You can do it ;3


Wahhhhhh akhirnyaaa akhirnyaaaa habis jugakkk penantian selama 3 minggu ni haha Bila dah habis tu balik rumah memang terus plan nak buat semua bende yang tergendala dalam 3 minggu misalnya ni ha blog ni, youtube, movie, tidur nyenyak, kemas bilik, jogging, kemas almari semua bersepah buku satu rumah ni oh oh and makan dengan penuh niikmat ;D *note that haha





Tapi kenapa exam sebelum ni boleh turun sampai 4 kg tapi kali ni cuma 2 kg je ;0 Nampaknya exam kali ni macam tak cukup je usaha uhuk uhuk sebab tak mampu bagi kesan turun dengan lebih banyak, urghh tapi takpe trial nanti for sure turun 5 kg ;0 Haha Kalau spm? 10 kg? ;0 Wowww kalau setiap tahun macam ni memang anorexia la jawabnya haha


Apa-apa pun GOODLUCK KEPADA SEMUA CALON SPM 2011! DO YOUR BEST AND BEAT THE REST! ;D









Sunday, May 1, 2011


Dari segi dunia,
lihat mereka yang kurang daripada kita.
Jadi, kita akan bersyukur dengan apa yang kita miliki.


Dari segi agama,
lihatlah mereka yang lebih baik daripada kita,
Jadikan mereka sebagai insprasi dalam hidup kita,
Jadi, kita akan lebih berusaha untuk menjadi yang lebih baik.

-The Deen Show

Wednesday, March 16, 2011

Jangan berfikiran kolot tentang Dajjal

Pengenalan

Umumnya masyarakat Islam atau lebih tepat lagi 98 % berfikiran kolot tentang makhluk bernama DAJJAL serta saat-saat kemunculannya. Apakah yang dimaksudkan dengan KOLOT? Apakah kaitannya dengan masyarakat Islam?

KOLOT bermaksud ‘jumud‘ atau ketinggalan zaman atau lebih tepat lagi ‘cara lama‘. Manakala ‘Berfikiran Kolot’ pula ialah memikirkan sesuatu perkara dengan ‘cara lama’ (old style) dan langsung tidak memperbaharuinya.

Sebagai contoh, sepasang suami isteri Muslim yang berpendidikan tinggi dan moden mendapati anak mereka sakit demam yang berpanjangan walaupun sudah banyak kali berjumpa doktor. Tanpa berfikir panjang mereka mengesyaki anak mereka terkena sampuk syaitan atau perbuatan orang yang mana kebetulan juga mereka tidak berapa baik dengan jiran sebelah rumah.

Maka pasangan tersebut telah membawa anak mereka berjumpa bomoh. Memandangkan pasangan tersebut orang kaya, maka adalah sukar seorang bomoh untuk mengatakan ‘anak mereka sakit biasa saja’, peluang terbaik untuk mendapat income lebih ialah mengatakan ‘anak anda kena buatan orang’.





Itulah cara pemikiran kolot orang Islam, sudah belajar tinggi-tinggi masih mencari bomoh yang tiada sijil SIRIM itu. Begitulah juga tentang hal ehwal Dajjal. Umat Islam masih memikirkan Dajjal seperti berikut ;


A. Gambaran paling kolot !
  • Digambarkan bermata satu dan bertanduk serta berbadan besar.
  • Digambarkan sebagai raksasa yang ganas.
  • Digambarkan seperti raksasa yang berjalan di atas permukaan bumi dan memijak semua rumah

B. Gambaran kolot !
  • Dajjal digambarkan orang bermata satu yang datang dengan tentera-tenteranya di atas satu kapal angkasa.
  • Dajjal digambarkan memaksa setiap orang yang dijumpainya supaya mengaku dirinya sebagai tuhan.
  • Dajjal digambarkan suatu manusia yang berperwatakan ganjil dan keadaan fizikalnya yang menakutkan serta suka membunuh semua orang yang dijumpainya.
  • Setelah berfikiran seperti A dan B, umat Islam secara sendirinya cuba membentuk pula jalan penyelesaian masing-masing terhadap persoalan, “apa aku nak buat jika Dajjal datang kepada ku?”





Berikut pemikiran kolot umat Islam tentang jalan penyelesaian menghadapi Dajjal;



A. Penyelesaian paling kolot !

“Apa aku nak takut! Jika dia paksa aku, aku tetap akan berlawan jika aku mati nanti, aku akan mati syahid macam sahabat nabi“
“Aku akan pastikan tempat persembunyian aku tidak diketahui Dajjal.”
“Aku akan pastikan tempat sembunyi aku di bawah tanah kerana rasaksa Dajjal itu tak boleh nampak dengan jelas”


B. Penyelesaian kolot !

“Kalau Dajjal suruh mengakui dia sebagai Tuhan, aku akan angguk saja supaya dia tak bunuh aku. Tetapi hati aku tetap akan berniat dia bukan Tuhan, kalau tidak murtadlah aku.”

“Kalau Dajjal paksa aku mengakui dia sebagai tuhan, baik aku ikut sahaja. Lepas tu kalau aku jadi orang dia, aku akan cari peluang bunuh dia.”

Itulah pemikiran-pemikiran kolot yang dapat penulis kumpulkan. Dan banyak lagi pemikiran kolot yang tak dapat penulis tuliskan kerana terlalu banyak yang merapu dan tidak masuk akal.









Gaya Berfikir Kolot Memudahkan Kerja Dajjal?

Jika umat Islam mempunyai fikiran seperti A dan B, manakala jalan penyelesaian juga seperti A dan B, seronoklah Si Laknat itu. Mungkin ada yang memikirkan bahawa Dajjal tidak tahu cara berfikiran kolot di atas. Mana mungkin tidak! Dajjal dimudahkan oleh Allah SWT untuk melakukan kerja-kerja terkutuknya.

Dajjal ditakdirkan Allah untuk mendapat bantuan dari Iblis dan sekutu-sekutu syaitan. Di dalam diri manusia mempunyai nafsu yang sememangnya dikuasai oleh syaitan untuk menyesatkan iman kita. Memandangkan gerak kerja Dajjal dibantu syaitan dan Iblis adalah tidak mustahil apa yang difikirkan manusia dilaporkan oleh syaitan untuk tujuan kajian Dajjal.

Dajjal akan mengumpulkan semua pemikiran manusia untuk dibuat satu kesimpulan yang khusus. Jika sekiranya Dajjal mendapat maklumat bahawa 90 peratus golongan remaja meminati dunia hiburan atau lebih cenderung kepada muzik. Maka Dajjal akan melaksanakan suatu bentuk penyelidikan bagaimana untuk mempengaruhi pemikiran remaja melalui muzik.

Dengan bantuan syaitan ini, Dajjal lebih mudah juga untuk memikirkan bagaimana untuk menerapkan nilai-nilai kesyaitanan dan pemujaan terhadap dirinya melalui muzik dan hiburan. Untuk memaksa manusia menyembah Dajjal secara terang-terangan adalah sukar, kerana masing-masing mempunyai agama sama ada Islam, Kristian, Yahudi atau sebagainya.

Tetapi untuk membuat manusia mengakuinya sebagai tuhan tanpa manusia sendiri sedari adalah suatu perkara yang mudah. Jika aspek hiburan adalah senjata, maka hiburanlah yang perlu kita ambil peduli dan berhati-hati.

Ingatlah wahai saudara-saudara sekelian, raksasa atau makhluk aneh yang anda tunggu-tunggu tidak akan kelihatan sampai bila-bila. Apa yang pasti, yang akan muncul nanti ialah seorang manusia yang kelihatan normal, berpendidikan, prestij, berkaliber dengan gaya ahli politik yang luar biasa. Manusia itu bernama Dajjal. Kenyataan ini telah banyak dibahaskan oleh kebanyakan pemikir-pemikir Islam dan Barat.


Cara ia memunculkan diri dan hari kemunculannya tidak diketahui melainkan konco-konconya yang terdiri dari kalangan pemimpin-pemimpin beberapa negara Eropah, billionaire dan ketua agama Yahudi. Saat ia muncul, semua umat Islam tidak menyedari kerana umat Islam masih memperhatikan manusia yang bermata satu, berbadan besar dan tertulis KAFIR di dahinya.

Semua itu tidak kelihatan. Walaupun hadis mengatakan Dajjal dengan ciri-ciri mata satu, berbadan besar tetapi semua itu boleh diubah Dajjal cuma hanya pada keadaan tertentu yang menampakkan ia begitu. Dan itulah tujuan hadis disabdakan, untuk dikaji dan diselidiki bukannya difahami secara luaran sahaja.


Hanya yang dapat mengenali Dajjal adalah konco-konconya dan ulama-ulama yang zuhud yang mana mereka dapat menghidu bau bencana akhir zaman ketika kemunculannya itu.







Adakah Hiburan Senjata Ampuh Dajjal ?
Ya, telah terbukti bahawa dunia berubah-berubah secara serentak dari segi fesyen dan alunan muzik melalui dunia hiburan. Bermula dengan agogo, twist, rock N roll, rock metal, hard rock, rap, reggae hinggalah sekarang ini semuanya berlaku secara serentak. Menghairankan ! Yakni apa yang berlaku di negara maju sama ada cara muzik dimainkan atau cara berapakaian semuanya diikuti oleh negara dunia kedua dan ketiga.

Dan sekarang ini, suatu era baru yang diketengahkan Dajjal melalui konco-konconya di Hollywood ialah ‘hiburan realiti’. Rancangan bercorak ‘realiti’ semakin menular malah lebih cepat dari virus H5N1 (Birdflu) ke dalam umat Islam.



Tak perasankah anda? Anda tentu perasan…semua ini dilihat berlaku dengan cepat dan Akademi Fantasia yang penuh maksiat dan fantasi itu menjadi pelopor sebelum Malaysian Idol dibawa masuk. Seperti yang kita ketahui, konglomerat hiburan dalam Malaysia adalah dikuasai bangsa asing termasuklah semua stesen TV (kecuali RTM). Maka seharusya kita berwaspada dengan dakyah Dajjal semua ini.


Na’uzubillahiminzaalik…..




Sumber;
http://www.facebook.com/home.php#!/home.php?sk=group_179221068755548&ap=1

Tuesday, March 1, 2011

25 Tip Kuruskan Badan





Semua orang ada cara masing-masing untuk kuruskan badan kan? Ada yang tak makan nasi sampai 2-3 bulan, ada yang makan nasi sekali sehari je, ada yang sanggup ikat perut hanya dengan makan bende yang hahha remeh temeh yang memang tak sihat la kan. Saya? Oh saya agak susah nak berdiet sebab terlalu banyak sangat kekangan apa lagi kalau kita duduk rumah masa cuti ;o Oh tapi ada la juga diet secara tak langsung yang boleh turun sampai 3-4 kilo ni seperti musim exam apalagi kalau exam yang sampai 3 minggu ni haihhhh , bulan puasa oh ni part yang best ni dan musim persekolahan ;D Time time ni je la dapat rasa badan ringan kalau tak bila lagi kan? haha tapi yang merosakkan sessi menguruskan badan adalah pada waktu cuti dimana naik sampai berkilo kilo tak reti nak turun balik. Macam yang kita selalu cakap' Sekali naik susah nak turun ' T_T


Tapi kali ni tak perlu susah susah, kerana oh ada tip-tip yang dipetik dari laman-laman sesawang yang boleh dipercayai dan mungkin berkesan buat anda semua KALAU dilakukan secara berterusan ye? Jadi GOODLUCK! oh kau pun kene buat jugak zirwa - -'





1-10: Nutrisi dan Diet Pemakanan


  • Makan 5-7 hidangan kecil berbanding tiga hidangan besar. Ini bukan sahaja dapat mengawal nafsu pemakanan, malah memastikan tenaga anda berterusan sepanjang hari.


  • Jangan skip hidangan. Ia tidak akan membantu anda kuruskan badan kerana 1. nafsu makan akan bergelora dan 2. metabolisma badan akan menurun.


  • Kenali keperluan kalori seharian anda. Ramai yang tidak mengenali keperluan kalori seharian masing-masing. Kalau tidak tahu, bagaimana nak mengawal kuantiti pemakanan?!


  • Roti canai ... hmm berapa kalori tu? Pastikan anda kenali kandungan kalori-kalori makanan dan minuman seharian anda. Gunakan laman web seperti Cekodok.com untuk panduan percuma.


  • Elakkan kalori daripada minuman. Ini adalah tip kuruskan badan yang paling senang. Dengan hanya gantikan minuman bergula seperti teh ais, milo, soft drink dan lain-lain dengan air bebas gula, anda boleh kurangkan lebih kurang 10kg dalam setahun. Nak belajar caranya? Hanya perlu kira jumlah kalori yang anda boleh jimat dengan tip mudah ini.


  • Minum air mineral. Air tidak mengandungi apa-apa kalori dan tidak boleh menambahkan berat badan untuk jangksa masa panjang. Tapi elakkan pengambilan garam berlebihan kerana ia akan menambah takungan air badan anda.


  • Jangan makan buah-buahan dengan berlebihan. Walaupun buah-buahan mengandungi vitamin dan mineral, ia juga mengandungi kalori (gula) yang boleh menggemukkan.


  • Segenggam tangan karbohidrat. Samada anda makan nasi, roti, mee mahupun kentang (semua sumber karbohidrat), pastikan saiz hidangan tidak melebihi segenggam tangan. Kalau tak kenyang, tambah lauk.


  • Pastikan kuantiti pengambilan protein cukup. Sebagai panduan pastikan anda mengambil 2-2.5g untuk setiap kg berat badan anda. Juga perlu diingat, protein lebih mengenyangkan berbanding karbohidrat.


  • Kawal nafsu makan! Satu-satu cara untuk mengawal nasfu adalah dengan memastikan ia tidak dapat peluang untuk kembang. Kalau nafsu makan sudah datang, maka sudah terlewat. Gunakan tip-tip mengawal nafsu makan dalam eBook percuma 45 Craving Saving Tips.






11-20: Senaman


  • Senaman tidak wajib! Kalau anda ingin mengurangkan berat badan, senaman sebenarnya tidak wajib. Tapi ia dapat membantu mempercepatkan usaha anda.

  • Angkat berat! Tak kira jantina dan umur Pastikan anda include senaman angkat berat dalam program senaman anda. Kenapa? Kerana ia membantu kuatkan otot, tulang, sendi-sendi dan akhirnya kalau anda dah kurus pun, sudah tentu anda inginkan badan yang kental kan?
  • Pentingkan kualiti senaman. Senaman bukan hanya bergantung kepada kuantiti tapi yang paling penting adalah kualiti senaman anda. Pastikan anda mahir dalam persediaan dan pelaksanaan senaman anda. Kalau tak pasti, dapatkan panduan yang bernas daripada mereka yang mahir.

  • Pastikan anda bakar lemak dan bukannya glukos. Jika anda berjoging atau bermain badminton dengan harapan membakar lemak, pastikan anda elakkan minuman seperti Milo, 100Plus atau Gatorade.

  • Tak perlu hari-hari. Jika bersenam, tak perlu hari-hari. 2-4 kali seminggu sudah memadai. Biarkan badan anda rehat dan pulih ... penting kualiti senaman.

  • Inginkan perut yang kempis? Crunches dan peralatan abs sebenarnya tidak berkesan kerana selagi otot abs dan diliputi dengan lapisan lemak, maka otot abs anda tidak akan menonjol. Fokuskan usaha anda kepada senaman kardio dan penjagaan pemakanan untuk membakar lemak.

  • Senaman untuk toning? Lebih kurang macam tip 16. Senaman semata-mata tak ke mana. Usaha anda perlu digabungkan dengan pemakanan yang baik untuk membakar kalori (lemak). Untuk panduan yang tepat, dapatkan eBook Panduan Kurangkan 5kg Dalam 5 Minggu.

  • Yoga untuk kuruskan badan? Tak juga. Yoga memang sesuai untuk flexibility dan ketenangan tapi untuk senaman kurangkan berat badan, kardio jauh lebih baik.

  • Sauna dan bilik steam room? Kedua-dua boleh membantu mambakar kalori dan buang air. Tak menjadi masalah anda mengunjunginya.

  • Seks sebagai senaman? Yup sudah tentu. Aktiviti seks adalah contoh senaman yang sememangnya banyak membakar kalori dan juga dapat mengurangkan stres.






21-25: Suplemen dan makanan tambahan



  1. Pil cepat kurus? Tak kira di mana dan harga, tiada pil ajaib yang boleh mengurangkan berat badan, bakar lemak tanpa gabungan pemakanan asas yang baik. Mustahil

  1. Adakah pembakar lemak berkesan? Secara teori yes. Peranan pembakar lemak adalah untuk menaikkan metabolsima badan anda melalui ramuan seperti caffeine dan guarana. Jadi dengan pembakaran kalori berlebihanan ini, anda dapat mengurangkan berat badan. Tapi nasihat saya, jangan bergantung kepada suplemen mana2 untuk jangka masa panjang.

  2. Ingin kurangkan 1kg? Anda perlu bakar atau membuang 7,700 kalori samada melalui makanan, senaman ataupun gabungan kedua-dua.

  3. Suplemen protein merupakan pilihan yang baik sebagai snek antara hidangan. Suplement protein rendah dari segi kalori, mudah dibeli dimana-mana dan boleh disimpan di pejabat mahupun di rumah.

  4. Dapatkan suplemn multivitamin yang baik. Kekurangan micro-nutrisi boleh menyebabkan nafsu makan anda naik. Jadi pastikan anda mempunyai suplemen multi-vitaman yang bersesuain dengan jantina, umur dan gaya hidup anda yang unik.

  5. Herbalife adalah contoh makanan pengganti ataupun meal replacement. Walaupun ia dapat memberikan anda kesemua keperluan khasiat untuk suatu hidangan, ia mahal dan saya tak syorkan anda serahkan nasib berat badan anda kepada produk suplemen mana-mana.







G O O D L U C K ;D